Veckans recept

Min kära vän Sarah ville bestämt ha receptet på våra Hamburgare ala Paskotas. So here goes:

Hamburgarna
  • 400 g köttfärs
  • 1 röd lök, finhackad
  • 1 tsk senap
  • 2 dl mosade italienskacrackers (går bra med ströbröd)
  • 1 ägg
  • Nymalen salt & peppar
  • 2 tsk italiensk grillkrydda (går även bra med vanlig grillkrydda)
Tillbehör till hamburgarna:
  • Hamburgerbröd (brukar köra på grovt)
  • Finskivad tomat
  • Mozzarella ost
  • Rödlök
  • Machete sallad
  • Amerikansk hamburgedressing
  • Ketchup & senap
Stripsen
  • 1 kg potatis
  • 2 vitlöksklyftor (finhackade)
  • Olivolja
  • Torkad chili efter behag
  • Havssalt
  • 1 msk hela pepparkorn
  • 1 msk Oregano
Så här gör du:
Börja alltid med att sätta ugnen på 225 grader. Scrubba rent potatisen & skär i klyftor efter behag. Blanda resterande ingredienser med potatisen. Lägg potatisen i en långpanna & ringla över rikligt med olivolja, in dem i ugnen, beroende storlek på potatis så kan det ta olika lång tid. Men ca 30 - 40 minuter.

Medans potatisen är i ugnen så blandar du köttfärsen med ingredienserna. Dela upp köttfärsen i fyra lika stora delar & använd dig sedan av en hamburgerpress. Om du inte har detta kan du använda dig av två skärbrädor. Lägg en klick smör i den heta stekpannan & stek tills att de har fått en fin stekyta. Lägg sedan hamburgarna i en ungsform & in med dem i ugnen under potatisen. Efter ca 10 -15 min kan du kolla om det är klart. Om de är klara kan du nu komponera ihop din hamburgare. Serveras varmt såklart :D

OBS! Försök att se till att strips & hamburgare blir klara ungefär samtidigt & jag har inte varmluftsungn, utan bara vanlig.  Tiderna kan variera!

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Amanda

Ååå mums! Den ska testas! TACK!

2010-04-19 @ 21:32:44
URL: http://mandy80.blogg.se/
Postat av: Sarah

Tack, det var ungefär lika som jag gör våra hamburgare men jag ska testa med senap. Mums! Ska testa på Söndag när jag får äta mat igen.=)

Puss!

2010-04-20 @ 12:54:25
URL: http://strimmor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0