Trustfond baby

Många frågor kring hur vi ska spara till Caeila har dykt upp under dessa fem månader som hon har levt. Hitills har vi sparat hela barnbidraget till vår lilla tjej. Fast vi frågar oss ständigt är det till henne?!

Om man sparar hela barnbidraget tills att barnet är 18 år så genererar det ca 300 000 kr. 300 000 kr är väldigt mycket pengar som jag känner att en 18-åring eller 20-åring inte har rätt till att få. Dessa pengar är ju trots allt tillför atthjälpa oss i vår ekonomi.

Jag vill att alla mina barn skall få känna på det "riktiga" livet. Alltså hur det är att leva på studielån, hur man får pengarna att räcka till & hur man sparar. Jag vill att de ska lära sig hur det fungerar här i världen, att man får jobba för sina stålar. Att man får jobba för att upfylla sina drömmar. Precis som jag & Alex gör varje dag!

Jag har hört många skräckexempel om vad ungdomar har gjort med dessa pengar som de har fått på sin 18-årsdag. En av mina bekanta har i dagsläget spelat bort ca 110 000 kr på poker innan hans mamma satte stop, en annan stack iväg på en jorden runt resa & brände hela sparkontot. Vilket han ångrar idag. Jag säger inte att det är fel att åka jorden runt, men jag tycker att en sådan resa ska man jobba ihop själv.

Idag sparar vi hela barnbidraget till oss som familj & inte till Caeila. Dessa pengar skall vi använda oss för att göra saker som en familj, tex resa & uppleva kultur. Dessa pengar skall gå till våra drömmar för våra barn & oss själva. Vi har tänkt att spara pengar på ett vad vi kallar "familjekonto". Ett konto som skall gå till många olika saker. En idé är tex. en handpenning på en lägenhet i någon stad där barnen vill studera, om de vill starta ett vettigt företag eller kanske hjälp med terminsavgiften om de vill studera utomlands. För ja, jag har stora planer för mina barn & jag vill att de ska kunna förverkliga sina drömmar.

När de väl fyller 18 år så skall de får samma summa pengar som jag & min man fick, dvs runt 30 000 kr. Dessa pengar räcker till att köpa möblemang till en lägenhet & är till för att starta ett eget liv.

Hur tänker ni om sparandet till era barn?



Kommentarer
Postat av: Hugos mamma sanna

vi har sparat 500:-/mån till Hugo. Pengarna är "låsta" tills han fyller 18-20år minns inte vilket vi valde. För mig och Daniel så ger vi Hugo en start i vuxen livet som inte vi hade. Vi fick ingen stor summa pengar när vi fyllde 18år. Min mamma hade satt in 1500kr till mig när jag föddes men blev "lurad" av banken då pengarna växt till hela 1550:- på 28år ha ha...

2010-04-09 @ 18:05:52
Postat av: Sandra

Just nu sparar vi 250: till var och en utav barnen (3 barn). För mig handlar sparandet åt barnen åt att hjälpa dom en bit på vägen när dom väl flyttar hemifrån. Det är viktigt att dom lär sig värdet utav pengar samt att tjäna ihop till ngt dom verkligen vill och inte bara få det serverat.

2010-04-09 @ 18:51:38
URL: http://photoshopbilder.blogspot.com/
Postat av: Sarah

Just nu sparar vi bara 200 kr/månad men när jag börjar jobba blir det hela barnbidraget. Pengarna kommer hon att få när hon är 20-22 år och har bott hemifrån en tid och arbetat så hon inser värdet i pengar. Därefter får hon göra vad hon vill. Körkort kommer vi att betala när hon fyller 18 och kanske vi hjälper till med en bil om det fungerar för oss.

2010-04-09 @ 19:11:23
URL: http://strimmor.wordpress.com
Postat av: Ida

Ahhh MEN vilket bra inlägg! Precis så tänker jag också, läser om så många som lever snålt som sjutton men samtidigt så sparar dom flera tusen till barnen varje månad - känns liksom inte rätt, familjen i realtid först liksom, före sparande till barn om 20 år.



2010-04-11 @ 11:57:11
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0