Tankar kring:Flickan som lekte med elden del 1


Stieg Larsson filmerna är för bra, jag är en sådan där tjej som inte klarar av spänning. Jag går fram & tillbaka från Tv:n, när det blir för läskigt går jag & diskar eller städar. Så idag skulle vi se på Flickan som lekte med elden del 1 på svt. Tycker att dessa filmer är väldigt bra men väldigt hemska. Jag mår illa när man får se hur Lisbeth Sallanders uppväxt var. Första filmen fick mig att gråta (ja jag är en känslig person) & jag kommer nog aldrig vilja se om den igen. Men jag är en sådan person om jag har sett A måste jag se resten.


Vad är det då som får mig att reagera så här, så att varje gång som det blev våldsamt eller otäcka scener gick jag & Caeila iväg & gosade. Jag gillar egentligen inte att titta på thrillers & speciellt inte svenska.  Eftersom att det blir för "verkligt". Detta pga. att det är mitt eget språk & mitt eget land. Det känns som att varje granne kan vara en mördare/våldtäktsman eller något annat vidrigt. Att varje stad har sina seriemördare & att varje gathörn är en farlig plats. Jag har väldigt svårt att skilja verkligeheten från vad som är fiction. Jag menar bara man öppnar Aftonbladet/DNs hemsida så hittar man artiklar om våldsbrott & grov misshandel. Min fantasi spinner ofta loss & jag undrar vad som egentligen görs bakom stängda dörrar!
Tycker också att dagens del var väldigt passande då den föredetta polischefen Göran Lindberg är just nu misstänkt för koppleri samt flera fall av våldtäkt. Det händer så mycket hemskheter som vi aldrig kan föreställa oss. Hur kan en sådan man komma till toppen? De är sjukt bra på att manipulera folk & de hittar nog sina "kompisar" ganska lätt.

Kände att jag inte ska gräva ner mig i detta mer, men hur reagerade ni på filmerna av Stieg Larrson? Är ni som jag & kan inte skaka av er den olustiga känslan efter en sådan film eller kan ni se sådana & glömma bort det sedan. Detta avsnitt kommer nog hålla mig vaken inatt.




Tycker för övrigt att Naomi Rapace gör Lisbeth grymt bra!

Ha en fortsatt trevlig kväll!




Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag tyckte att filmerna var helt ok för att vara svenska. Avskyr svenska filmer annars, det är så mycket Dramaten över svenska skådisar. Tycker inte att dom var obehagliga men å andra sidan är jag väldigt okänslig av mig. Klarar bara inte av när djur plågas i filmer, då är det jobbigt.

2010-04-04 @ 08:46:24
URL: http://strimmor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0