Sydkorea

Ett av mina bästa resetips är helt klart Sydkorea. Jag & Alex var där fyra månader före jag blev gravid med Caeila. Vi spenderade två underbara veckor i både Seoul & Busan. Ni kanske undrar, varför väljer man att åka till sydkorea av alla ställen?

Jo det var så här, Anna en av min bästa kompisar från USA jobbade då som Engelskalärare vid en skola i Busan. Vi pratade mycket om att vi skulle komma & hälsa på & jag kollade flygbolagens hemsidor ofta. Dock var detför dyrt, då biljetterna landade på 10 000kr/st. Men efter semestern i Italien sommaren 2008 så hände det plötsligt. Finnair öppnade en ny flyglinje till just Sydkorea, Seoul. Biljetterna gick på 5000 kr styck & det var bara att trycka på köp. Lyckoruset & respirret var här.

Vi landade i Seoul & mötte upp Anna på flygplatsen, både jag & hon skrek, ni vet som de gör i sådana där pinsama chickflicks. Vi spenderade först fyra dagar i storstaden Seoul, det blev mycket shopping, god mat & utekvällarna var fantastiska.

Om man är liten som jag var shoppingenunderbar, det fanns skor, kläder, accesoarer i mängder. När det gäller utelivet stängde barerna aldrig & vi var tex. på en strandbar. Dvs. en bar som var som att vara på stranden, varm med känslan av att havet var precis utanför. En anna kväll var vi på en resturang som hette Buddahbar, som var inspirerat av "Buddismen", ni vet guldfärgade tyger, divaner. Man kunde ligga ner & äta, man kände sig kunglig.

Sedan for vi vidare med tåg till hamnstaden Busan. Åh vilken stad, varje dag gick vi ner till "vårt" cafè med havsutsik. Vi startade dagen med varm choklad, bagel & till efterrätt delade jag & alex på en stor kardemumma muffins. Sedan bar det av mot nya äventyr, det kunde vara shopping, spa, tempel eller så strosade vi bara runt på de oändligt stora marknaderna. En dag var vi till dr. Fish, där lät vi små fiskar äta på våra fötter (precis som på Uggly Betty). Det var läskigt & en kittlande känsla. Men efteråt var fötterna babylena.

Vi var ute & åt varje kväll & fick träffa alla Annas vänner. En annan sak som var mysigt med Korea var att de hade DVD-bongs. DVD-bongs är som små biorum, där man får sitta & se en film.

Man skulle kunna tro att ett land som Sydkorea, med det invånarantal som de har, skulle vara ett stökigt & smutsigt ställe. Men ack så fel man har, det är så rent & fint överallt. Säkerheten var fenomenal, har kompisar som har glömt sin plånbok på krogen & sedan fått tillbaka den dagen efter. En annan kille lämnade sin dator på ett café & kom tillbaka två timmar senare för att se att den var kvar. Skulle detta hända i Sverige? Personerna som bodde där var mycket trevliga & man kände sig som hemma. En annan sak som är trevligt i Korea, är att i princip så stänger inget. Affärena är öppna till 23.00, matvarubutiker är öppnadygnet runt.

Skulle dock aldrig vilja bo i Sydkorea, då de har näst högsta självmordsantalet i världen, efter Japan. Barnen får tyvärr inte ha en "barndom" då de går i skolan från 09.00 - 22.00 varje dag. De som inte får gå i skolan, sliter för familjen. Klyftorna är stora mellan fattiga & rika, men samtidigt så ser man inte fattigdomen så klart som länder Indien. Tror att detta beror på att vi aldrig var i ytterområderna i någon av storstäderna.

Men som turistmål är det mysigt, billigt & man känner sig säker. Gör även som  jag & ha en deal med din man. Han fick dricka så mycket öl & soju som han ville & jag fick shoppa mig medvetslös :D


Vid stranden i Busan & på smycke gallerian i Seoul. Pedikyr  i Seoul hos Dr.Fish

Ute & äter med Che <3

Kommentarer
Postat av: Terese

Härligt det låter :D Vi ska försöka åka utomlands till nästa år om vi har råd vi får se vart vi landar :)



Jag vill åka till Thailand eller bulgarien.

Men som sagt vi får se hur mycket pengar vi fått i hopp för sonen som då kommer vara runt 1,5år ska självklart oxå med :D

2010-04-12 @ 20:50:29
URL: http://dice.webblogg.se/
Postat av: sanna

shit, har du nånsin hört att din karl är lik robert pattinson? för shit, vad lika dem är :D

2010-04-12 @ 20:50:55
Postat av: Lancia

Sydkorea är fantastiskt och har länge haft planer på att flytta dit då jag fått en hel del jobberbjudanden rörande esport. Har många vänner där i och med alla mina asienresor, det är nästan alltid koreanerna som är anordnare till evenemangen i asien.



Det negativa med korea är att det luktar jävligt illa på lite allförmånga platser. :P

2010-04-13 @ 02:08:49
URL: http://lancia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0