Mammaledig med begränsad ekonomi

Jag känner att livet är så tråkigt ekonomiskt när man är mamma ledig & med en man som studerar. Man vill spara sina dagar & därför tar jag inte ut för mycket. Just nu tar vi ut 5 dagar i veckan & det genererar en fjuttsumma. Vi försöker även spara en del av dessa pengar så att vi har en buffert, såsom lillans barnbidrag osv. Känns så tråkigt att behöva tänka efter varje gång man ska handla något eller göra något.

Kan aldrig gå till affären & göra en massa spontana inköp. Utan jag är vad man kalla för en "kupong" mamma. Köper nästan aldrig något om jag inte får rabatt. När jag vill träffa bekanta brukar jag bjuda hem människor till oss istället. Känns mer värt & jag anser att man får mer för pengarna.

Till sommaren känns det extra tungt då Alex CSN uterblir, vilket gör att vi kommer gå back hans inkomst. Hur tänker regeringen egentligen. Tror de att varenda student skall få ett sommarjobb? Men förhoppningsvis får Alex ett jobb,  annars har jag tänkt ut andra planer. Såsom att ta ut mer mammapeng & jag ska i nuläget iallafall jobba en vecka på mitt jobb. Sedan kommer ju skatten & årets semesterersättning i juni.

Hur har ni det som mammalediga? Hur upplever ni det? Är ni som jag "en kupong mamma"? Eller har ni pengar i överflöd? Ni som har män som studerar eller till & med arbetslösa, hur gör ni? Är nyfina, berätta!


Kommentarer
Postat av: Ida

Hej Hopp! Jag är absolut en kupong-mamma!!! Gör alltid veckomatsedel efter veckans reklamblad tex! :-D Äter till middag det som är på extrapris på ICA den veckan, hihi! Men det är ett bra sätt att spara in pengar på må jag säga!



Sen så sparar jag INTE barnens barnbidrag tex, anser inte att ma n verkligen måste ha ett stort startkapital när man fyller 18 - hade inte jag, jag har fått lära mig att arbeta ihop mina egna pengar, och lära mig pengars värde på det sättet, nåt jag är jätteglad för idag!

Klart vi sparar till våra barn, men bara 100 kr i månaden - de får glädje av pengarna ändå, genom att vi inte är toksnåla i vardagen utan unnar oss och barnen ett besök på Busfabriken då och då tex nåt vi vet att dom uppskattar NU och inte när dom är 18.



Jo.... Gratisbio är supernajjs, man måste göra lite saker tex besöka en del hemsidor svara på nån konsumentundersöking o så samlar man poäng på det sättet. Påängen kan man sedan byta in mot ett vanligt presntkort vart man vill, nelly. com polaren o pyret, lindex, h&m , skopunkten eller vad man vill, är massa affärer som är med i det här samarbetet liksom!

Bli medlem du med, följer du min länk så får du extra poäng än än du bara reggar dig genom startsidan! :-) http://gratisbio.se/?RecruiterID=289025

2010-04-11 @ 01:03:40
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Mrsberhardssom

De är inte nå kul med en ekonomi som är tuff. Men man får göra de bästa ut av de. Jag är mammaledig/arbetslös. Min man praktiserar för att ev få jobb. Han blev som många andra av med jobbet i samband med alla nerskärningar. Får veta i slutet på Maj hur de går. Vi bor i hus så lite små tuff har vi de. Men ändå tycker jag vi har lyckas bra. Men vi har då varit duktiga på att spara undan. För hade vi inte gjort de hade de varit väldigt tufft för oss, speciellt vinter månaderna med alla extra räkningar som kommer. Jag unnar inte mycket åt mig själv utan köps de nå extra så brukar de vara åt lill tjejen :)

Vi har snälla föräldrar som har hjälp oss med mycket

Alva är 11 månader snart.

2010-04-11 @ 06:34:10
URL: http://mrsbernhardsson.blogg.se/
Postat av: Sarah

Det är ju kasst rent ekonomiska att vara mammaledig. Tar jag ut 7 dar/vecka så får jag ca 13 000 efter skatt men jag vill inte ta ut såpass. Tar ut 3 dagar/vecka så får vi leva mer på Antes lön. Jag spar ju bara åt Ella, resten av pengarna gr åt snabbt tyvärr. Jag lägger väl ca 2-3 000 på shopping åt mig & Ella, sånt som hårprodukter & kläder/leksaker. Resten är mat & räkningar. Önskar man kunde vinna på lotto. Har aldrig vart så här fattig någonsin och det är så trist..=(

2010-04-11 @ 09:21:52
URL: http://strimmor.wordpress.com
Postat av: Anka

Här e det också knapert, tar precis som du ut 5/v. Lr knapert e väl fel å säga,vi planerar inköpen mycket mer å överväger om det e värt det.

Impulsshopping e ett big NO NO :P

Vi sparar inga pengar speciellt bara till B, utan de e till hela familjen. För att vi ska kunna åka på semester, lr köpa de saker vi å han behöver i framtiden.

Men visst önskar man att man hade mer pengar å röra sig med.

2010-04-11 @ 10:28:36
URL: http://blomsteranka.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag är då mammaledig och sambon är arbetslös. Han får ut litegranna från kassan + att jag får ut oftast 10500-10800 kr i fp. Jag tar ut för alla dagar i månaden, annars hade vi inte klarat oss. Barnbidraget måste vi räkna med i vår inkomst, så vi har tyvärr inte den möjligheten att spara barnbidraget:-/ Vi hade det jättesvårt under vintern, men tack vare att vi fick ett lån på vår bank i januari så att vi kunde lösa ut billånet, ett gammalt banklån + en större kredit som sambon hade på sin bärbara dator. Så nu betalar vi "bara" 1500 kr/mån på det lånet än nästan 4000 kr/mån som det var innan. Jag hade några tusen sparat + att sambon fick en större slutlön när han blev av med jobbet (han blev varslad) så blev det ju att vi fick nalla på mina sparpengar tills dem tog slut. Nu ska jag dock börja jobba i slutet av juni, jag kommer jobba runt 70-80%, så jag får ut såpass som vi har nu minst. Vill inte jobba heltid för då kommer jag knappt få se barnen. Sen får sambon en lite större summa tillbaka på skatten + att jag får lite tillbaka också. Så vi klarar oss.

2010-04-11 @ 20:53:50
URL: http://jiaochalsklingarna.blogspot.com
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-01-12 @ 23:00:35
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0