Låt oss prata mammahat

Läste precis Amanda Widells krönika & måste säga att jag instämmer helt. Det är ofta så att man känner sig obekväm som mamma på allmänna platser idag. Man kan få snälla & omtänksam blick men man kan också få hatiska & härskna blickar när man har barn. Jag vet att jag själv har vart utsatt för detta. Den enda gången som Caeila har skrikit på stan var utanför Gina Tricot, då kommer två män i min ålder & den ena säger lite halvhögt "det är därför som man inte tar med sig barn till stan". De vänder sig sedan om & tittar menande på mig. Jag tar upp min lilla tjej & slänger samtidigt mordiska blickar mot dessa pojkar. För att uttala en sådan kommentar är de pojkar & inte män i mina ögon. Detta gör mig så otroligt ledsen & frustrerad, hur kunde detta hända? Vart kom mamma hatet ifrån eller rättare sagt föräldrarhatet? För det är inte barnen de hatar, utan oss som föräldrar! För att vi inte räcker till för våra barn & de friheter vi tar oss.

Jag är en sådandär mamma som alltid försöker visa respekt till omgivningen. Jag ammar väldigt diskret & bara för att inte störa allmänheten kan jag göra detta i en provhytt eller på resturangens toalett. Jag ger inte mitt barn riktig mat när vi är ute & om hon skriker i ett Kafé eller resturang, tar jag med mig henne & tröstar henne någon annanstans.

Så vart kommer detta mammahat ifrån? Är vi så olika vi mammor, visar inte alla lika mycket respekt som jag? Eller är det befolkningen som inte tål oss? Tar vi verkligen så mycket plats så att det stör? Vill de barnlösa att vi ska sitta inne & ruttna?

Så nu min fråga till er? hur ska vi komma tillrätta med detta "hat". För något måste vi ju ha gjort för att "tända elden". Har hört några skräckexempel & kan vi inte alla komma överrens om att aldrig göra så med våra barn.
  1. Byta blöjja på matbordet i en resturang
  2. Byta blöja på soffan brevid Kafé bordet.
  3. Försöka trösta våra barn om de skriker & inte ignorera det.
  4. Se till att barnen uppför sig på Kafè eller dylikt när de börjar förstå vad de gör.
Vad är era erfarenheter, har ni några skräckexempel? Hur känner ni? Ni kan läsa krönikan här.



Kommentarer
Postat av: Mrsberhardssom

Själv har jag inte tänkt på de utan barn är barn. de gråter, de låter helt enkelt och Gör Alva de så är de så. Jag kan inte mer än att försöka trösta henne. Tittar nån snett på mig för att hon låter högt så då får de göra det. Oftast de är de som inte själva som har barn som kollar konstigt på en och vad vet de om att ha barn, bara att inte bry sig.

2010-04-14 @ 10:36:54
URL: http://mrsbernhardsson.blogg.se/
Postat av: Lancia

Nej Sarah, alla mammor visar inte lika mycket respekt som du gör. Rättare sagt dom flesta mammorna visar faktiskt ingen som helst respekt alls. Sitt eget barn är det enda dom ser och det enda dom bryr sig om, ingen ting annat är ens värt att pissa på ens om det brann.



Jag har förståelse för att ett barn skriker och gråter (även om det retar mig till vansinne), skillnaden är var föräldrarna väljer att göra åt det. Oftast: ingenting alls. Det är deras barn, deras precious som skriker, och ingen annan har rätt att då tycka att det är jobbigt! Att gå en bit bort för att lugna ner barnet? Aldrig!

2010-04-14 @ 20:36:37
URL: http://lancia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0