"Hon ville ju inte lyda"

Denna dokumentär handlar om hur barnagg verkar har blivit mer & mer accepterat i Sverige, trots att det är olagligt enligt lagen. Hur mobben har reagerat på dessa brott & hur de förskönar det som inträffat. Dokumentären har blivit så omtalad i många forumtrådar & bloggar som jag läser, så jag kände att jag var tvungen att titta på den. Det är med en klump i magen & en illamående känsla som jag trycker på play.

Dokumentären är väldigt lärorik & jag känner att jag skäms för att kallas vuxen. Det känns som att jag borde ha vart där & skyddat dessa barn. Istället så läste jag löpsedlarna & tänkte att det är förjävligt. Jag kunde diskutera det med mina föräldrar, kompisar & Alex men jag agerade aldrig. Men nu när jag själv har barn så reagerar jag väldigt starkt.

Här är en del av innerhållet:

Ett av brotten är hur Ronald Fast säger till en pojke som cyklar på uteserveringen vid folketshus att han inte får cykla där. Pojken cyklar då iväg, men Ronald springer då ifatt pojken & slår honom ett flertal gånger:

Ronald Fast om hans skyldighet:"jag tycker väll som så, att även om jag har slagit till han så är det han som är skyldig till att jag har slagit till han, det är inte mitt fel"

Åklagare frågar i rättsalen: "Har du någon uppfattning om det var hårda eller starka slag"

Ronald Fast svarar: "Det är svårt att säga, jag är ju ganska stark så det var nog inte lösa slag"

Reoorten berättar om vad som hände & vad den stödjande mobben tycker om det: "Gärningsmannan hävdar också att pojken tidigare på dagen hade cyklat på en minigolf bana & kallat honom gubbjävel & det verkar rättfärdiga våldet, enligt demonstranterna på torget "

Pojkens vädjan avslås: "Barn under 15 år brukar få slipp att närvara vid förhör, det fick inte denna 12 åring, han bad även om att slippa ha åhörare närvarande när han skulle förhöras. Det gick inte tingsrätten med på."

Ronald Fast dömdes till ringa misshandel & skulle då betala 100 dagsböter som summerades till 6500 kr. Detta skrevs sedan ner till 3500 kr på grund av att han blev provocerad av ordet "gubbjävel". I slutet av denna del så skryter Ronald om hur han har fått bistånd via brev & hur någon hade stannat honom när han cyklar & gett honom pengar.

Tycker att det är läskigt att höra att all form av misshandel på barn räknas oftast som "ringa misshandel", även fast de som utfört handlingen har använt sig av olika tillhyggen.

Dokumentären tar även upp flera fall av hur lärare hanterar studenter & hur de blir slagna:

En lärare slår en elev med öppen handflata & detta döms sedan till ringa misshandel av tingsrätten. Detta ger lägsta möjliga dagsböter. Men när man vänder på steken & en elev slår till en lärare med öppen handflata bedöms det till misshandel av normalgraden. Domstolen ser allvarligt på gärningen & funderar till & med på fängelse som följd. Men eftersom pojken är 16 år som utför detta dåd, blir det ungdomstjänst istället för fängelse. 

Jag tycker att detta känns som att dessa förmildrande omständigheter är befogat då de är den gamla skolan som dömmer i dessa mål. Domare är oftast i den äldre generationen, som har vart med när barnaaga fortfarande var tillåtet. Det känns som att den äldre generationen förskönar detta till att det skulle vara något bra att använda sig av våld i uppfostran. Det känns som att det anser att barn inte är människor utan något som man måste behärska. De verkar som att de lever efter mantran "det var bättre förr" (menar de flesta & inte alls alla).

En annan sak som jag reagerar på är att de flesta domstolar skriver ner brottet eftersom att det har skett viss "provokation". I lagboken står det att det skall skrivas ner om det handlar om "grov provokation". Tomas Bodström förtydligar vad detta kan handla om. Ett exempel som han tar upp är: om en annan man har sexuellt uttnytjat hans dotter & han klipper till honom så anses det som "provokation". Dock så anser domstolar runt om i landet att man kan skriva ner ett brott bara genom att offret har kallat den åtalade vid namn, såsom "gubbjävel" eller "idiot". Det känns som att de vuxna skriver sina egna lagar om vad som är rätt & fel.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att dessa människor av makt är så snabba på att försvara den vuxne & beskylla barnen. Att en provokation som att säga "gubbjävel" skall rättfärdiga ett slag. Så om någon kallar mitt barn "ungjävel" skall detta berättiga mig att slå personen ifråga?

Känner att jag blir ledsen & rent utsagt förbannad, nästa gång som jag får höra om något liknande skall jag stå längst fram & protestera mot den åtalade. Jag tänker aldrig rättfärdiga någon form av slag mot barn, lika lite som jag rättfärdigar någon form av misshandel av någon individ. Jag säger bara SKÄMS på er! Ni som har suttit vid dessa rättegångar & visat förståelse mot de åtalade, är lika skyldiga som den åtalade. Ni gör mig illamående.

Förövrigt har barnagg varit förbjudet i Sverige sedan 1979. Vi lever nu på 2010-talet & tycker att 31 år borde ha gjort sitt. Avslutar detta inlägg med en del av slutcitatet i filmen.
"Förr fick man slå barn & inte bara barn, länge fick en man också aga sin fru, en bonde fick spöa pigor & drängar. Barnen är bara den sista i en rad grupper som har föredats från våld"



Klicka på bilden för att komma till dokumentären.




Kommentarer
Postat av: Amanda

Vad bäst du är. Super bra inlägg Sarah!

2010-04-09 @ 01:37:49
URL: http://mandy80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0