Gott&Blandat

En sak som ni kanske inte visste om mig är att jag har tre hemland. Landet nummer ett är Sverige tätt följt av Italien & Tyskland. Min mor kommer ifrån Italien & flyttade till Sverige med pappa när hon var 21 år & min far är tysk men har bott i Sverige hela sitt liv.

Varje sommar så har jag spenderat 4-5 veckor av mitt liv i Italien med genomresa i Tyskland. Vi packade alltid bilen efter midsommar & drog iväg mot landet i södet. Det var ett äventyr men även en väldigt lång resa.

Vi stannade alltid i norra Tyskland & bodde där på bondgården som ägdes av min gammelmoster Beate & henne man Hanni. Där fick vi åka traktor, jaga vildkattungar, mjölka kossorna, leka herren på täppan på hösköllen, mysa med kalvarna, hämta kossorna, bus med hundarna & dricka färsk mjölk till frukost. Det var alltid kul att komma dit & vi sa oftast när vi kände stanken "mamma det luktar parfym". För nu visste vi att den ljuva tiden var här. Den tiden då vi skulle få leka fritt & vara fria. På bondgården kunde vi göra vad vi ville & det var vi som var kungar.

Efter det tog vi oss till södra Tyskland för att sedan åka vidare till min mormor som bodde i Verona. I Verona var det inte lika kul som på bondgården. Där bodde vi i min mormors varma lägenhet & träffade min moster. Men min mormor dog när jag var 11 år & efter det började tiden på campingen vid gardasjön. Där bodde vi till en början i tält & dagarna spenderades med att bada, leka, äta god mat, läsa böcker & kortleken användes flitigt.

Jag kommer ihåg dessa resor med glädje, det var jag & mina syskon som kivades i baksätet medans mamma & pappa fick försöka att lugna ner oss där bak. Det lektes i bilen det var kotävlingen, bilmärkstävlingen eller hitta på namn på en viss bokstav. Det var Schnitzel, kisspauser, pasta , bad, glass osv.  

Allt eftersom åren har gått så byttes tält ut mot husvagn & vi återvände till samma ställe & lärde känna säsongarna samt de som var regelbundna gästerna på Campingen i Italien. Vi är tyskar, svenskar, italienare, skottar, danskar, belgare & nederländare. Vi har nu vår andra familj på campingen & vi blir alltid välkomnade ner med en stor fest.

I mitt liv har jag nästan spenderat varje sommar i Italien. Även i år ska vi dit & Caeila ska få uppleva landet för första gången i sitt liv. Den 24 juni bär det av, min mamma & pappa hakar på husvagnen bakom passaten & kommer ha mig, Alex & Caeila med sig där bak.

Jag längtar verkligen tillbaka & snart är tiden inne. Så en månad om året utvandrar jag från mitt ena hemland till mina andra två.

Lite bilder från mina hemland.

Jag & Alice har fångat en vildkatt på bondgården i Tyskland



Jag & Alex med Caeila i magen vid Gardasjön sommaren 09



Gardasjön:




Kommentarer
Postat av: Amanda

Vilka härliga sommrar du hade! Får lite nostalgi känslor för de påminner mig om alla sommrar vi bilade till Spanien när vi var små. Alla lekar o bus i baksätet känner jag igen ;)

Ibland vill man backa tiden...

2010-04-10 @ 15:44:34
URL: http://mandy80.blogg.se/
Postat av: Ida

Å Italien , mitt älsklingsland! :-) Har bara varit där två gånegr än så länge, men redan efter besök nr 1 så kände jag att de kommer bli svårt att ens resa någon annanstans, vill bara tillbaks! Verkligen en trollbindande atmosfär Italien bär på!

2010-04-11 @ 01:24:19
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Sandra

Vad underbart det låter!

2010-04-11 @ 10:43:22
URL: http://photoshopbilder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0