Amning & Godsaker!


Jag helammar min dotter & vi har precis börjat introducerat smakisar. Det går jätte bra med amningen & sådär med smakisarna. Jag trivs väldigt mycket med att amma men är lite irriterad på staden Västerås & dess amningsvänlighet. Det finns ingen stans för oss mammor att gå för att få lite lugn & ro med våra små änglar. Detta leder förmodligen till att fler mammor väljer att inte amma & gör att vi som mammor blir mer isolerade. Fy skam på er Västerås stad. Vi som har Carema som BVC har tur, eftersom att man kan gå upp till dem & sätta sig. Men när jag har haft bråttom får man bara langa fram tutten. Har ammat på ställen som omklädningsrummet på H&M till bakom buskarna vid Kappahl. Har hört via ryktesvägar att Åhlens Stockholm har tänkt på detta & har fixat en skön & mysig amningslokal. Där kan man ta med sig sina små för att ge dem mat & kanske ta det lugnt från stadens hets ett litet tag. Guldstjärnor till er Åhlens Stockholm.


Idag reagerade jag på min spegel bild. Shit va smal jag är (menar det i ett negativt syfte). När jag var preggo & som allra störst vägde jag 64 kg. Jag väger idag ca 50 kg & måste akta mig för att gå ner i vikt. Första tanken som dök upp i mitt huvud när jag såg min spegelbild var att jag måste äta mer godsaker. Detta beror helt på amningen. Har från en säker källa fått veta att man gör av med ca 700kcal/liter mjölk. En bebis dricker ungefär 150 ml mjölk/kg. Dvs att min bebis driker i princip 900 kcal om dagen. Det är lika med 4 st bitar kärleksmums eller 6 st bullar. Ser ni mitt problem.  Jag ökar mitt sockerberoende enormt samtidigt som jag vet att jag inte kan sluta äta dessa godsaker för då går jag ner ännu mer. Jag äter frukost, lunch & middag samt två mellanmål. När jag äter lunch & äter jag oftast mer än min man.

Jag kan aldrig gå någonstans utan att ha med mig dryck & något energigivande i fickan kan vara allt från en daim till en burk med bullar. Om jag inte har med mig detta blir jag väldigt lätt svimfärdig & energin bara rinner av mig. Så varje dag gör jag av med 900 kcal på ett bräde & sedan gillar jag att röra på mig. Är inte ofta som jag sitter stil en hel dag. Blir oftast en prommenad eller något liknande. Sedan hjälper det ju inte att man går omkring & styrketränar med Caeila hela dagarna, jag menar hon är en tung tjej ca 7,6 kg.

Ett annat problem med amningen är att jag är konstant hungrig, spelar ingen roll om jag precis har gluffsat i mig en Big Mac & co, 10 minuter senare känner jag suget, måste även där akta mig så att jag inte äter för mycket & spyr istället.

Så när jag väl slutar ammar kommer jag ha ett sockerberoende som heter duga, får väll blogga om det problemet också. Har planerat att sluta helt med amningen vid ca 1 års ålder. Får se hur den planen går.

Jag vill dock uppmuntra alla nyblivna mammor att amma, det är mysigt & man får en speciell känsla av att vara så behövd. Att man själv producerar det viktigaste till sitt barn. Lite läskigt i början men man vänjer sig.




Kommentarer
Postat av: Jenni

visst är det absolut bästa att amma sitt barn! men det är synd om de mammor som väldigt gärna vill men inte KAN, de är nog fler än man tror tyvärr.. :(



och angående ditt sockerberoende. du behöver ju inte glufsa i dig sötsaker bara för att gå upp i vikt och få energi. frukt och smörgåsar är också bra energikällor som du kan ta med dig på promenader och så. en banan är toppen för att få upp blodsockret. och när det gäller att gå upp i vikt så tror jag på att det är bättre att bygga muskler än fett. åk till gymmet några gånger i veckan och träna ben och rumpa så får du fina former plus att du lägger på dig några kilon (muskler väger ju mer än fett). och sen skulle jag föreslå att laga fetare mat (om du inte redan gör det?). använda riktig vispgrädde och riktigt margarin att steka i t.ex.

jag tror det är bättre att ändra dessa kostvanor istället för att trycka i sig massa godis, choklad och bullar. visst, det går man nog också upp i vikt utav. men du ökar även din insulinprodkution rejält och riskerar att få diabetes istället. så socker tycker jag du ska undvika. satsa på fet mat och muskelträning istället vännen min! :)



har jag sagt att det är kul att du skaffat blogg förresten? det är jättekul! keep it up. :) <3

2010-04-03 @ 17:01:24
URL: http://mielekki.blogg.se/
Postat av: SarahPaskota

Hej söt, klart att jag har ändrat mina kostvanor också. Vispgrädde går inte eftersom att jag hela mitt liv har vart utan det (min mor kör bara med olivolja). Mår skitilla och efter en potatisgratäng med vispgrädde i ligger jag och hulkar över toaletten.



Ska ta in det där med att äta mer nyttigt, det är bra att du bryr dig om mig, visste inte det där med insulin osv. Snart blir det ju säsong för frukt och ack så gott det är. Jag tycker också det är kul att skriva blogg :D

2010-04-03 @ 17:05:25
URL: http://sarahpaskota.blogg.se/
Postat av: Sarah Aka F4rm0r

Ät mycket nötter, avocado och ägg om du vill öka i vikt, nyttiga fetter. Öka även mera kolhydrater (Pasta,potatis,ris) Om du utgår ifrån tallriksmodell tex 2/4 delar kolhydrater, 1/4 proteiner och 1/4 grönsaker. Godsaker är ingen fördel att äta om man vill öka i vikt. Och kan du inte öka i vikt genom mat så kanske du borde testa ett kostillskott när du slutat amma :)

2010-04-04 @ 11:55:19
URL: http://tmk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0